Ograda lui Creangă
Obiectivele proiectului:
Principalul obiectiv este asigurarea de șanse egale copiilor aflați în situații de risc școlar – copii cu CES, cu probleme de adaptare/readaptare, copii proveniți din medii defavorizate (familii monoparentale, cu unul sau ambii părinți plecați în străinătate).
Antrenarea acestora în activități diverse, în timpul liber, va duce la optimizarea procesului de incluziune în comunitatea școlară, la creșterea stimei de sine, la socializare diversă în cadrul atelierelor pe care ni le propunem, la nivelul întregii școli, nu doar la nivelul clasei din care fac parte.
Evident, nu putem face discriminare, așa că toți copiii care doresc să participe la activitățile proiectului sunt bineveniți, în felul acesta putând fi educați în spiritul deschiderii spre diversitate culturală, incluziune, toleranță, acceptare, iar relațiile trebuie cultivate sub semnul respectului, egalității, prieteniei.
Grup țintă: Comunitatea școlară cuprinde și elevi aflați în situații de risc: copii cu CES, migranți, repatriați – care au urmat cursuri în alte țări până la un anumit moment, copii proveniți din familii defavorizate, etc, pentru care trebuie intensificate eforturile menite să reducă riscul de abandon școlar, să îmbunătățească parcursul educațional al acestora, să dezvolte relațiile de colaborare între elevi, să faciliteze integrarea acestora.
Nr. beneficiari direcți: Apreciem că putem implica în activități un număr de 200 de copii, din cei aproape 1400 de elevi ai școlii noastre. Dintre aceștia, o parte sunt cei aflați în situație de risc școlar. Numărul nu este egal cu cel pe care îi avem în statistici, deoarece poate nu vor să se înscrie sau nu au aflat încă de proiect. Pe parcursul desfășurării proiectului, pe baza informațiilor pe care le vor afla și pe baza invitației colegilor și a cadrelor didactice, sperăm să creștem numărul acestora.
Nr. beneficiari indirecți: Numărul beneficiarilor indirecți este mult mai mare, tinând cont că fiecare elev participant are părinți și frați; în total estimăm că sunt 600. Beneficiari indirecți sunt și cadrele didactice implicate în proiect, în număr de 28, care vor reuși să contureze mai bine profilul psihologic al elevilor. Nu în ultimul rând, beneficiar indirect este comunitatea locală, care va beneficia de pe urma stării de bine a părinților elevilor participanți la proiect.
Descrierea nevoii care a impus dezvoltarea proiectului: Proiectul ”În ograda lui Creangă” a început în noiembrie, ca un ”club de sâmbătă”. În timp scurt ideea a prins și mai multe cadre didactice au venit cu propuneri pentru ateliere.
Avem prea puțină experiență în a lucra cu copiii aflați în situație de risc, fie că este vorba de cei cu probleme medicale, de cei din familii nevoiașe, de cei din familii cu părinți migranți, de cei din familii monoparentale, de cei aparținând unor grupuri etnice sau religioase, fie chiar de cei capabili de performanță, copii care au nevoi individuale.
Prin aceste activități se îmbunătățesc și se dezvoltă cultura științifică și tehnică, îndemânarea și abilitățile practice, se valorifică abilitățile de lectură, de înțelegere și interpretare a unui text, a talentelor artistice (pictură și dans), se propune dezvoltarea armonioasă a corpului și spiritului, învățarea unor tradiții culturale și culinare în scopul păstrării acestora și, cel mai important, socializarea față în față, înafara rețelelor sociale.
Rezumat (descrierea proiectului): Totul a pornit de la nevoia de a cunoaște elevii și în context non-formal și informal, de a reuși să integrăm copiii aflați în situație de risc educațional.
Proiectul este structurat pe 15 ateliere, ce se desfășoară sâmbăta, în școală sau înafara școlii, gândite astfel încât un elev cu interese diverse să poată participa la cât de multe dorește. Atelierele tratează diverse teme extracurriculare: Teatru, Lectură, Artă plastică, Robotică, Astronomie, Cusături pe pânză, Origami, Atelier tehnic, Dans, Sport, Decorațiuni de Crăciun / aranjamente florale, Tradiții și obiceiuri din Bucovina, Artă culinară, Muzică, joc și mișcare, Acvaristică. Există o clasă virtuală a proiectului pe Google Classroom, dar și un avizier în interiorul școlii unde elevii primesc diverse anunțuri. Deși proiectul e mult mai amplu, aplicăm pentru un grant Nouă ne pasă pentru finanțarea unei părți dintre ateliere, în speranța că vom continua și următorii ani și vom putea dezvolta acest proiect.
Rezultate așteptate:
- îmbunătățirea relațiilor, o colaborare mai bună între beneficiarii direcți și, din aceasta, o îmbunătățire a situației la învățătură, schimbarea atitudinii față de școală
- schimbarea atitudinii și comportamentului participanților la proiect, în sensul creșterii toleranței și acceptării, conștientizarea că toți suntem diferiți, dar împreună formăm o echipă
- pe termen lung, e posibil ca participanții la acest proiect să descopere interesele majore care vor duce la elaborarea unui plan de viață, alegerea unei profesii.