Mobilitate profesori Italia

O nouă oportunitate de curs pentru profesorii suceveni , în capitala Italiei

Profesorilor Școlii Gimnaziale Ion Creangă ”din Suceava, li s-a oferit oportunitatea de a participa la cursuri  de dezvoltare personală și profesională  la Roma, în Italia. Cursurile au fost accesate prin programul ERASMUS. Astfel,  în perioada 17- 21 martie 2025, şase cadre didactice au participat la cursul de formare Harmony in Education: Fostering Positive School-Family Relationship.

Grupul de profesori din România a fost întâmpinat cu căldură de către managerul general al organizației gazdă, domnul Francesco Cuccari şi de către doamna Cinzia Ebony, cadru didactic, conferențiar și formator în cadrul programelor organizației. Aceștia au recunoscut activitatea cadrelor didactice și au identificat puncte comune de abordare a nevoilor și oportunităților oferite de sistemul educațional actual în cele două țări: România și Italia. S-a manifestat interes pentru continuarea și întărirea relațiilor de colaborare cu Școala Gimnazială „Ion Creangă ”, în vederea inițierii unor programe de mai mare amploare în România, fapt pentru care locaţia unităţii şcolare se regăsește pe harta de școli europene participante la  cursuri internaţionale.

Găzduit de Organizaţia Infol Education SRLS și derulat în limba engleză, cursul a facilitat nu doar un climat internațional veritabil, ci și o mai bună înțelegere a explicațiilor, exemplelor și soluțiilor propuse de către formatori care au ales teme de interes pentru toate cadrele didactice participante: dna. prof. Elena Luminița Martiniuc, dna. prof. Georgeta Cîmpan, dna. prof. Ștefania Matei, dna. prof. Dumitrana Liliana, dna. prof. Koteles Ionela și dna. prof. Mihăilă Anamaria.

Temele fundamentale au abordat relația școală-elevi-părinți, dar și relațiile elevi-profesori, părinți-profesori.  Pentru un sistem educațional care are ca scop pregătirea elevului pentru câmpul muncii, dobândirea de competențe care să-l ajute în viață și societate, relația școală-familie este esențială. Părintele trebuie văzut ca partener educațional central și trebuie educat în spiritul unei colaborări constructive cu instituția de învățământ. La fel de important este și mediul social și educația pe care au primit-o părinții elevilor deoarece aceștia vor fi principalii factori de influență și de impediment în implementarea unei educații care să permită dezvoltarea copilului respecând etapele de dezvoltare cognitive și emoționale . Ca soluție pentru consolidarea acestei relații ni s-a propus oferirea de cursuri specializate pentru părinți, dar și implicarea acestora în activități la nivelul clasei și ale comunității, oferirea șansei de a-și aduce propriul aport în activități de nutriție sănătoasă, gestionarea timpului, petrecerea timpului de calitate cu copilul, respectarea unei rutine zilnice, stabilirea de reguli acasă și respectarea regulilor la școală, sprijinirea corectă a copilului la teme și în dobândirea achizițiilor fundamentale, utilizarea cu rost a tehnologiei, susținerea lecturii etc.

Diferențierea și diversitatea au reprezentat și ele teme de interes. Acestea au un impact foarte mare la Roma, privite prin prismă istorică, arhitecturală și socială, din cele mai vechi timpuri și până astăzi.  Aceeași amprentă, dar poate de o mai mică amploare, o au și în țara noastră, factorul generator  din România, și chiar Suceava, fiind oferta educațională din licee și universități, dar și războiul de la graniță (războiul din Ucraina). Diversitatea trebuie acceptată și prezentată copiilor ca pe o oportunitate de dezvoltare a propriilor abilități de adaptare la diferite culturi, moduri de gândire, tradiții, obiceiuri și la cultivarea empatiei și a îngăduinței. Explicațiile pornesc de la cadrul didactic și se pot extinde până la implicarea părinților de alte naționalități și ale altor organizații.

Provocările generate de comportamente neadecvate ale elevilor și de situațiile de bullying au reprezentat subiecte de discuție abordate prin jocuri de rol, dar și prin dezbateri și analize comparative a celor două sisteme educaționale. Soluțiile prezentate au fost în mare parte cele pe care le abordează instituția noastră de învățământ, iar ca sugestii au fost utilizarea unor entități externe precum mediatori și psihologi pentru a gestiona nu doar situațiile de bullying și comportamentele neadecvate, dar și pentru a sprijini profesorii și părinții cărora le este greu să managerieze clasa de elevi, conținuturile de predat și elevii/copiii care au nevoie de atenție sporită. Această temă a creat, prin jocuri de rol, mediul ambiant și situațional propice pentru a experimenta, pe rând postura de elev, părinte, profesor, consilier școlar și director. Toate acestea au creat o viziune și mai variată aupra stărilor emoționale și a imaginii de sine a fiecăruia dintre actanți.

Importanța recompenselor care nu anulează regulile, ci le întăresc, a reprezentat un punct de discuțiela fel de important. Acest sistem poate fi implementat mai des în școli, în funcție de clase de elevi, grupe de vârstă, interese, dar și în sens mai larg, la nivelul comunității.  Această soluție ar putea fi strâns legată de metode noi de predare-învățare, precum cea prin jocuri pe computer sau pe telefoane gamification, metodă gândită, în primă instanță, pentru a ajuta la reducerea abandonului școlar în mediile slab dezvoltate, dar care s-a extins datorită erei tehnologiei pe care o traversăm.

Starea de bine și armonia nu exclud conflictele sunt afirmații care pot sta la baza unor studii realizate de profesori în propria clasă, dar și în mediul școlar general: școală, relația cu elevii, cu părinții, cu colegii, cu personalul auxiliar și cu personalul de conducere. Discuții cu elevii legate de aceste aspecte ar fi benefice, dar și o serie de exerciții și activități coordonate de către profesori și învățător și de către consilierul școlar, pentru a oferi copiilor metode de gestionare a situațiilor tensionate și creării unei stări de bine. O altă soluție ar fi stabilirea câtorva minute pe zi la nivelul școlii sau al clasei cu activități de mindfulness. Acestea se pot realiza înainte de evaluări și examene sau zilnic, la nivelul școlii prin 5 minute de sport și respirație înainte de începerea orelor de curs sau în anumite pauze.

Starea de bine a profesorului, ca temă abordată în cadrul cursului, a fost un punct sensibil deoarece a trezit în toate cadrele didactice participante, dar și în formatori nevoia de armonie cu propria persoană, dar și nevoia de a-și oferi timp cu familia, în natură, cu prietenii, de a separa viața personală de cea profesională. Una dintre soluții a fost învățarea abilității de a spune NU  anumitor activități în derularea cărora profesorii nu văd un beneficiu pe termen lung sau a unor activități derulate în weekend-uri.

Pe lângă această experință de învățare, cursul internațional a oferit profesorilor posibilitatea de a experimenta viața într-o mare și diversă capitală turistică europeană, oraș care fascinează prin tradiția sa istorică, diversitatea arhitecturală, culturală, gastronomică și socială.

Finalul cursului a fost unul festiv prin recunoașterea activității fiecărui participant și înmânarea certificatelor care atestă implicarea activă în toate situațiile de învățare, conform programului stabilit inițial de organizatori și formatori.

Cadrele didactice participante mulțumesc conducerii școlii pentru susținerea programelor de instruire internațională a profesorilor și a elevilor, dar și tuturor colegilor suplinitori și coordonatori care au făcut posibilă deplasarea lor.  

https://www.monitorulsv.ro/Coltul-cititorului/2025-04-09/Armonie-in-educatie-obiectiv-al-Scolii-Gimnaziale-Ion-Creanga-Suceava